Ook de NK-woensdag stond in het teken van een aantal damclinics op twee scholen: Het Drieluik in Huissen en De Borgwal in Bemmel. De vaste clinicgevers: Joop Hendriks en Zainal Palmans gingen weer vol enthousiasme op pad om het jeugddammen in Huissen een flinke impuls te geven.
De 21 heel jonge kinderen van groep 4 van Het Drieluik konden niet wachten om te gaan dammen. Om de kinderen goed voor te bereiden had de juf gretig gebruikt gemaakt van het schooldampakket dat door de NK-organisatie maandag al werd aangeboden aan de school. Dinsdag ging groep 4 namelijk samen met de juf al wat oefenen. Een positieve ontwikkeling op deze school. Het damvirus hebben ze daar goed te pakken. Zelfs bij het koffiezetapparaat waren de damclinics onderwerp van het gesprek.
De damclinic bij groep 4 begon in een rustig tempo met het uitleggen van de regels via www.damz.nl. De animaties vonden ze prachtig. Vervolgens werd er via Dammentor nog flink geoefend hoe je met een schijf en de dam moet slaan. Langzamerhand hadden de kinderen dit goed onder de knie. Ook een echte vijfslag met de dam werd snel gevonden.
Tijd om zelf te gaan dammen! En daar hadden ze enorm veel zin in, want de DamZ-bordjes werden snel en goed opgezet. Met veel plezier, en ook wel geconcentreerd, gingen de pientere kinderen spelenderwijs een echte dampartij spelen. Het slaan hadden zal al aardig in de vingers. De eerste aanmeldingen voor de damlessen op de club kwamen na schooltijd al binnen. Voor jeugddamclub Huissen is hiermee een nieuwe doelgroep bijgekomen.
Het geduld van de 29 kinderen van gecombineerde klas 5/6 van Het Drieluik werd ook uiteindelijk beloond met een leerzame clinic. Ook hier werd er fanatiek gedamd.
Bij De Borgwal was de damclinic een naschoolse activiteit. 25 kinderen van groep 3-8 hadden zich opgegeven. Opvallend was de grote opkomst van groep 4-6. NK-deelnemer Jan Groenendijk was toen nog bezig met de partij, dus werd er even live geschakeld naar het toernooi. Veel kinderen wisten wie Jan was en dat hij supergoed kan dammen. Na even Jans partij te hebben gezien, gingen ze toch liever zelf enkele potjes spelen.
Ook De Borgwal ontving het promotionele schooldampakket. ‘Hier zijn we superblij mee’, zei de juf. Ook was er interesse in de schooldamwerkboeken: ‘We gaan de leerlingen vragen of ze zelfstandig een damdiploma willen halen. We hebben best wel ruimte in ons lesprogramma. Ik denk dat ze dit erg leuk gaan vinden.’